Gyvenamosios vietos deklaravimas ir nutraukimas: viskas, ką reikia žinoti

  • Gyvenamosios vietos deklaravimas yra privalomas visiems Lietuvos Respublikos piliečiams be išimties. Ir tai ne tik formalumas, bet ir teisiškai reikšmingas veiksmas, turintis įtakos įvairioms sritims, tokioms kaip: socialinės išmokos, rinkimų teisė ir kt. Taigi šiame straipsnyje aptarsiu visus esminius aspektus, susijusius su gyvenamosios vietos deklaravimu ir nutraukimu, bei aptarsiu gyvenamosios vietos deklaravimą nuomojamame būste.

    Kas yra gyvenamosios vietos deklaravimas?

    Gyvenamosios vietos deklaravimas – tai oficialus pranešimas valstybei apie savo faktinę gyvenamąją vietą. Deklaruojant savo gyvenamąją vietą, asmuo įtraukiamas į Gyventojų registrą, kuris yra oficialus visų Lietuvos gyventojų duomenų šaltinis.

    Kodėl reikia deklaruoti savo gyvenamąją vietą?

    Deklaruotos gyvenamosios vietos adresus savo veikloje naudoja Lietuvos paštas, pagalbos tarnybos ir viešos institucijos. Gyvenamosios vietos deklaravimas taip pat yra svarbus dėl:

    • Socialinių išmokų ir paslaugų: gyvenamosios vietos deklaravimas yra būtinas norint gauti įvairias socialines išmokas, pavyzdžiui, motinystės išmokas, vaiko pinigus, socialines pašalpas ir kt. Be to, deklaruota gyvenamoji vieta gali lemti prieinamumą prie tam tikrų socialinių paslaugų, pavyzdžiui, viešojo transporto lengvatų, artimiausios mokyklos/darželio gavimo vaikams ar medicininės pagalbos.
    • Rinkimų teisė: deklaruota gyvenamoji vieta suteikia teisę dalyvauti rinkimuose ir referendumuose toje savivaldybėje, kurioje asmuo deklaravęs savo gyvenamąją vietą.
    • Mokesčiai: gyvenamosios vietos deklaravimas gali turėti įtakos mokamų mokesčių dydžiui, pavyzdžiui, nekilnojamojo turto mokesčiui.
    • Kiti atvejai: deklaruota gyvenamoji vieta gali būti reikalinga įvairiose kitose situacijose, pavyzdžiui, įsidarbinant, gaunant banko paskolą ar sudarant sandorius.

    Kaip deklaruoti savo gyvenamąją vietą?

    Deklaruoti savo gyvenamąją vietą būtina persikėlus į kitą būstą, pakeitus miestą, grįžus iš svetur, bei visais kitais atvejais. Gyvenamosios vietos deklaraciją galima pateikti:

    • Seniūnijoje (pagal gyvenamąją vietą) ar deklaravimo funkcijas atliekančiame savivaldybės padalinyje.
    • Internetu per e. valdžios vartus (tik Lietuvos Respublikos piliečiai) – portale www.epaslaugos.lt iš paslaugų gyventojams pasirinkus kategoriją „Seniūnijos, savivaldybės“ ir paslaugą „Gyvenamosios vietos deklaravimas Lietuvoje“ arba „Gyvenamosios vietos deklaravimas išvykstant iš Lietuvos“.
    • Internetu per Registrų centro savitarną (Lietuvos Respublikos piliečiai ir užsieniečiai, turintys leidimus gyventi Lietuvoje) – prisijungus prie savitarnos, pasirinkti horizontalioje menių juostoje Gyventojų registras, tuomet vertikalioje menių juostoje pasirinkti Gyvenamosios vietos deklaravimo paslaugos, pasirinkti Keičiu gyvenamą vietą ir paspausti mygtuką Tęsti.

    Deklaruojant savo gyvenamąją vietą reikia pateikti šiuos dokumentus:

    • Asmens tapatybės dokumentą (pasą arba asmens tapatybės kortelę).
    • Dokumentą, patvirtinantį teisę naudotis gyvenamąja patalpa (nuosavybės teisės liudijimą, nuomos sutartį ir kt.).

    Gyvenamosios vietos deklaravimo terminas:

    Gyvenamąją vietą deklaruoti reikia per 30 dienų nuo faktinio atvykimo į naująją gyvenamąją vietą. Šis terminas taikomas tiek atvykus gyventi į Lietuvą iš užsienio, tiek pakeitus gyvenamąją vietą Lietuvos Respublikos teritorijoje.

    Kaip sužinoti, kokia yra mano deklaruota gyvenamoji vieta?

    Paprasčiausias būdas sužinoti savo deklaruotą gyvenamąją vietą yra prisijungus prie Registrų centro savitarnos, horizontalioje menių juostoje pasirinkti Gyventojų registras, tuomet vertikalioje meniu juostoje pasirinkti Susipažinimas su savo duomenimis Gyventojų registre ir paspausti mygtuką Susipažinti. Pažymą apie savo deklaruotą gyvenamąją vietą taip pat galima užsisakyti Registrų centrui pateikus vienkartinį prašymą.

    Daugiau informacijos apie gyvenamosios vietos deklaravimą galima rasti Registrų centro interneto svetainėje. Be to, Registrų centras sukūrė specialų įrankį, leidžiantį pasitikrinti, ar asmens deklaruotos gyvenamosios vietos adresas yra tikslus – pasitikrinti galima ČIA.

    Ar nuomininkas gali deklaruoti gyvenamąją vietą nuomojamame bute?

    Taip, nuomininkas turi teisę deklaruoti gyvenamąją vietą nuomojamame bute. 2016 metais įsigaliojo supaprastinti Lietuvos Respublikos gyvenamosios vietos deklaravimo įstatymo pakeitimai, numatantys, kad deklaruojant gyvenamąją vietą, deklaravimo įstaigai turi būti pateiktas dokumentas, patvirtinantis asmens teisę gyventi toje patalpoje.

    Nurodytu dokumentu, patvirtinančiu asmens teisę gyventi patalpoje, yra laikomas ne tik patalpos savininko sutikimas, bet ir patalpų nuomos sutartis. Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas gyvenamųjų patalpų nuomos sutartims nenustato privalomos notarinės formos, todėl deklaravimo įstaigai nuomininkas gali pateikti paprasta rašytine forma sudarytą gyvenamųjų patalpų nuomos sutartį.

    Nuomininkas taip pat turi teisę paprasta rašytine forma sudarytą gyvenamųjų patalpų nuomos sutartį įregistruoti nekilnojamojo turto registre be atskiro buto savininko sutikimo. Ir nors sutikimo nereikia, tikriausiai neetiška būtų nepranešti savininkui, kad ketinate deklaruotis jo būste, todėl visais atvejais rekomenduojama būsto savininkui pranešti. Ir nors nuomininkų gyvenamosios vietos deklaravimas savininko būste visiškai neturi įtakos komunalinių mokesčių dydžiui ar nuosavybės teisei, visais atvejais tai yra santykių tarp savininko ir nuomininko klausimai, kuriuos būtų etiška aptarti.

    Gyvenamosios vietos deklaravimo nutraukimas:

    Gyvenamosios vietos deklaravimą galima nutraukti keliais būdais:

    • Elektroniniu būdu: per Elektroninius valdžios vartus (nuoroda ČIA) naudojant elektroninę bankininkystę arba elektroninį parašą.
    • Asmeniškai: atvykus į seniūniją arba savivaldybės administraciją.
    • Paštu: siunčiant užpildytą prašymą paštu seniūnijai arba savivaldybės administracijai.
    Nutraukiant gyvenamosios vietos deklaravimą reikia pateikti šiuos dokumentus:
    • Asmens tapatybės dokumentą (pasą arba asmens tapatybės kortelę).
    • Dokumentą, patvirtinantį išvykimą iš gyvenamosios patalpos (pvz., išregistravimo iš gyvenamosios vietos pažymą).

    Jeigu norite papildomos informacijos apie gyvenamosios vietos deklaravimą, registrų centro puslapyje yra išsami klausimų ir atsakymų lentelė, susijusi su gyvenamosios vietos deklaravimu, ją skaityti galite ČIA. Na, o jeigu reikia pagalbos susijusios su gyvenamosios vietos deklaravimu, galbūt ieškote naujo būsto, o gal grįžote iš svetur ir dar tik dairotės naujos gyvenamosios vietos - visais šiais klausimais galiu padėti ir suteikti visiškai profesionalią pagalbą.

    O jeigu jus domina kita aktuali informacija susijusi su nekilnojamuoju turtu - pirkimas, pardavimas, nuoma ar kitos paslaugos - esu tam, kad Jums padėčiau aiškiai ir paprastai suprasti su nekilnojamu turtu susijusius klausimus ar paslaugas.